I våras bestämde sig Zara Höglund, mässansvarig på Åhaga, och hennes kollegor för att använda Expo Pay på Smaka på Åhaga 2022. Expo Pay är ett skräddarsytt administrations- och betalningssystem för dryckesevenemang.
Tidigare har Åhaga använt kuponger för att hantera tillståndberättigad försäljning. Det medförde att man behövde trycka upp kuponger, ha personal som sålde kupongerna och sedan räkna kupongerna tillsammans med utställarna. För besökarna innebar det att man var tvungen att stå i köer för att köpa kuponger, vilket skapade en barriär för att fortsätta konsumera när ett kuponghäfte tagit slut. Med Expo Pay kunde man eliminera dessa problem, samtidigt som besökarna och utställarna fick ett tätare band. Med Expo Pay ökar försäljningspotentialen samtidigt som besökarna får en bättre besöksupplevelse genom bättre produktkännedom och summerad köphistorik.
Det nya systemet togs emot positivt av arrangören, utställarna och besökarna. Zara Höglund kommenterar:
”Wow, det här var efterlängtat. Nu är det slut på räknandet av papperskuponger efter en mässa med smakprover. Expo Pay fungerade supersmidigt tyckte både utställare och besökare på vår mässa.”
Samtidigt uttryckte flera utställare sin uppskattning, bland andra Daniel Pettersson från Mackmyra:
”Fantastisk produkt för både säljare och konsument. Enkelt att lägga upp produkter, fakturera och vi slipper räkna kuponger!”
Från Expo Pays sida är vi väldigt glada att Åhaga använde vårt system på deras mycket välarrangerade evenemang. Vi ser mycket fram emot nästa års Smaka på Åhaga!